پیامدهای مرگ ملا اختر منصور رهبر طالبان
نوشته شده توسط : مجید

پیامدهای مرگ ملا اختر منصور 
۱- افزايش اختلافات بر سر رهبري طالبان: بعد از اعلام رسمی مرگ ملا اختر، دوباره اختلاف بر سر رهبری طالبان و افزایش درگیری های درون گروهی افزایش خواهد یافت. با اعلام مرگ ملا منصور، ادعای رهبری از سوی ملارسول، ملایعقوب و عبدالمنان از یک سو و شبکه حقانی و ... از سوی دیگر تشدید خواهد شد. «هیبت الله آخوندزاده» و «سراج الدین حقانی» که از معاونان ملامنصور بودند و بعد از افشای خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان به این سمت منصوب شدند و از مدعیان رهبری طالبان خواهند بود. ملا «محمد یعقوب» فرزند ارشد ملا عمر است که  از وی به عنوان یکی از جانشینان احتمالی پدرش نام برده می شد و در این وضعیت دوباره به دنبال رهبری طالبان خواهد بود. البته «ملامحمد عبدالرسول» رهبر شاخه انشعابی طالبان نیز یکی دیگر از گزینه‌های جانشینی گروه طالبان خواهد بود که به گفته منابع افغان چند ماه قبل در راه عزیمت به کویته پاکستان ربوده شد و تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست.
۲-‌ چنددستگی و انشعاب مجدد در گروه طالبان: با کشته شدن ملا منصور احتمال انشعاب دوباره در درون طالبان قابل پیش بینی است، به ویژه که طرفداران ملا رسول، ملااختر را عامل آی.اس.آی (سرویس جاسوسی پاکستان)، دانسته و رهبری وی را قبول نداشتند. با انشقاق و دودستگی طالبان، زمینه برای فعالیت گروه های رقیب همچون داعش که به تازگی وارد افغانستان شده اند، فراهم خواهد شد.
۳- تعليق مذاکرات صلح با طالبان و تداوم بحران ناامني در افغانستان: همزمان با نهایی شدن توافق نامه صلح بین دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار، اعلام کشته شدن ملااختر منصور بار دیگر روند مذاکرات با طالبان را با دشواری و پیچیدگی روبرو می سازد.  طولانی شدن یا تعلیق مذاکرات صلح با طالبان نیز، تامین امنیت و ثبات را پیچیده تر خواهد کرد.
۴-‌ تقویت و قدرت‌گيري داعش در افغانستان: درگیری طالبان با طالبان و همچنین طالبان با داعش طي ماه‌هاي گذشته، موجب تضعيف طالبان افغان شده است و با اعلام کشته شدن ملا منصور، زمینه تقویت و قدرت‌يابي داعش افزايش خواهد يافت و این احتمال که داعش از بدنه طالبان شاخه ملااختر منصور يارگيري کند، بسیار زیاد است، به ويژه كه چند دستگي در طالبان محتمل مي‌باشد. 
در پايان بايد گفت كه امریکا برای ادامه اشغال افغانستان، به گروه های تروریستی از جمله داعش نیازمند است و با اعلام مرگ ملا اختر منصور، امريكا مدعي حذف طالبان خواهد شد. همچنان كه پس از عمليات عليه بن‌لادن در ابيت آباد پاكستان، مدعي حذف القاعده از افغانستان شده بود. آن چه مسلم است اين كه انعقاد قرارداد امنیتی کابل _ واشنگتن، نه تنها به ثبات و امنیت افغانستان کمک نکرده است، بلکه سیاست های مبهم و چندگانه غربی ها در افغانستان همچنان تداوم داشته و به نظر می رسد کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه، برای رسيدن به مقاصد شوم خود، به دنبال تقويت افراط گرایان تکفیری بوده و بیش از گذشته مي‌خواهند گروه‌هاي تروريستي را حمايت و تقويت كنند./

 




:: برچسب‌ها: دلاوران ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: